تعریف مشاوره شغلی

راهنمایی شغلی نوع دیگری از راهنمایی است که بدان وسیله به فرد کمک می‌شود تا براساس شناخت استعدادها و رغبت‌ها و محدودیت‌ها و نیز نیازهای شغلی جامعه، بتواند شغل مناسبی انتخاب کند. چون انسان در زندگی‌اش باید شغلی برگزیند، راهنمایی شغلی برای تمام انسان‌ها ضرورت می‌یابد و هیچ فردی برای گزینش شغل مناسب از آن بی نیاز نیست. از طریق راهنمایی شغلی فرد با مشاغل متعدد و خصوصیات خود آشنا می‌شود و با توجه به این دو مورد شغلی را بر می‌‌گزیند که علاوه بر تأمین نیازهایش برای جامعه نیز مفید و ضروری است.
مشاوره شغلی اما فعالیتی است پویا و تخصصی و همچنین حضوری بین مراجع (کسی که مشغل شغلی دارد) و مشاور (کسی که در شناخت و حل مشکلات شغلی تخصص و مهارت دارد) که پس از تشخیص شغلی به مراجع در جهت حل آن کمک می‌کند.
مشاور شغلی باید اطلاعات کافی درباره بازار مشاغل و شیوه‌های فرد شناسی داشته باشد. جریان مشاوره شغلی ممکن است به سازش مراجع با شغل فعلی یا تغییر آن بینجامد و مراجع به اشتغال در شغل جدیدی بپردازد.
مشاور شغلی باید با انواع نظریات این عنوان آشنا باشد و در ارائه رویکردهای مشاوره شغلی متخصص و کاربلد باشد. مشاور شغلی انواع آزمون‌های رغبت سنج شغلی را باید بشناسد تا بتواند بر اساس شخصیت هر فرد آزمونی خاص را از او بگیرد و در زمینه تشخیص نیز ماهر باشد تا راهنمایی‌هایی درست و بر صلاح مراجع به عمل بیاید.

ضرورت مشاوره شغلی
اشتغال به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در زندگی فردی و اجتماعی مطرح می‌شود. بدین معنی که هر انسانی برای گذراندن زندگیش باید به اشتغال بپردازد. همچنین بقا و تداوم پویا و سازنده جامعه به اشتغال صحیح انسان‌ها بستگی دارد. از این رو هر انسانی سرانجام باید با توجه به استعداد و رغبت خویش و با در نظر گرفتن نیازها و امکانات جامعه شغل مناسبی برگزیند. مسلما انتخاب درست، زمانی امکان‌پذیر است که فرد تحت راهنمایی شغلی صحیح قرار گیرد. افراد در تمام مقاطع تحصیلی و سنی باید از خدمات راهنمایی شغلی در حد لازم و مناسب بهره‌مند شوند. وجود تفاوت بین انسان‌ها در زمینه هوش، استعداد، رغبت و شخصیت راهنمایی شغلی را در جامعه ضرورت می‌بخشد و تحقق گفته‌های (باید کار را به کاردان) و (هر کسی را از برای شغلی ساختند) ممکن می گردد. به نظر افلاطون هرگز دو فرد همانند متولد نشده اند و خصایص طبیعی هرکدام با دیگری متفاوت است و هر کسی برای شغل خاص و معینی مناسب است. همچنین ازدیاد مشکلات شغلی دانش آموزان مدارس و علاقه‌مند شدن آنان به انتخاب شغل از همان سال‌های آموزشگاهی است. مشکلات شغلی تقریبا مبتلا‌به هر دانش آموزی است که قصد دارد مدرسه را رها سازد و وارد بازار کار شود. از این رو وجود برنامه راهنمایی شغلی برای بررسی مسائل شغلی دانش‌آموزان ضروری است. مشاوره شغلی جنبه پیشگیری هم دارد. چنانچه در جریان اشتغال، شاغل با مساله و مشکل شغلی مواجه شود برای رفع آن و سازگار کردن او با محیط شغلی به مشاوره نیاز است. سلامت روان کارمندان در محیط کار، سلامت روان افراد بیکار و دستیابی به شغلی مناسب برای آن‌ها از دیگر ضرورت‌های مشاوره شغلی است.

عوامل مؤثر در انتخاب شغل
انتخاب شغل فرآیند پیچیده‌ای است که عوامل بسیاری در آن دخالت دارند. دسته‌ای از این عوامل به خود فرد مربوط می‌شوند که از آن جمله می‌توان به: وضع جسمانی، استعداد و رغبت را نام برد. دسته دیگر عوامل محیطی و بازار مشاغل را شامل می‌گردد. فرد هرچه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره خصوصیات خود و فرصت‌های استخدامی و مشاغل داشته باشد، انتخابش مناسب‌تر خواهد بود. عوامل مؤثر در انتخاب شغل به طور مختصر در اینجا بررسی می‌شود.

1- وضع جسمانی
وضع جسمانی در انتخاب شغل و اشتغال نقش مؤثری دارد. هر شغلی به خصوصیات جسمانی مشخص نیاز دارد و شاغل باید واجد آن خصوصیات و شرایط باشد. برای احراز مشاغلی، داشتن جثه بزرگ و قوی ضروری است و در برخی مشاغل ممکن است جثه بزرگ مانع انجام دادن وظایف محوله گردد. همچنین برای برخی مشاغل باید دست و پا و سایر اندام‌های بدن کاملا سالم باشند. درحالی که برای بعضی مشاغل ممکن است نداشتن دست و پا و سایر اندام‌ها مشکلی به وجود نیاورد. باید خصوصیات جسمانی لازم برای مشاغل مختلف با دقت تعیین گردد. تا افراد در مشاغل مناسب به کار گمارده شوند. با توجه به وضع فعلی مملکت ما متناسب‌سازی مشاغل برای معلولان ضرورت دارد تا بتوان آنان را در مشاغل مناسب به کار گرفت.

2- استعداد
استعداد یکی از عوامل مهم در انتخاب شغل و ادامه اشتغال موفق به حساب می‌آید. استعداد به معنای مهیا و آماده شدن و توان انجام دادن کاری را داشتن است. استعداد عبارت از توانایی فطری فرد است که به امر یادگیری کمک می‌کند و باعث سرعت آن می شود. استعداد نحوه و میزان یادگیری فرد را در زمینه‌های گوناگون در آینده پیش‌بینی می‌کند. فردی که در زمینه خاص استعداد دارد، از تجربیات خود در آن مورد بیشتر بهره می‌برد. افرادی در زمینه‌‌های گوناگون استعدادهای متفاوت دارند. تفاوت انسان‌ها از نظر استعدادها در نوع و میزان آن است.
کشف استعدادها گامی مهم در استفاده و بهره‌گیری از آن‌ها است. با شناختن استعدادها می‌توان افراد را به آموختن مشاغلی هدایت کرد که موفقیت بیشتری نصیب آنان شود. همچنین می‌توان آنان را به ادامه تحصیل در رشته مناسب راهنمایی و بدین وسیله از اتلاف نیروی انسانی و مادی جلوگیری کرد. برای شناخت استعدادها روش‌های متعددی وجود دارد. کاربرد آزمون‌های مشخص یکی از شیوه‌های سنجش استعدادها است. برای سنجش استعداد، مشاهده اعمال و رفتارها و بررسی نمرات درسی و سوابق تحصیلی فرد است. نمره نتیجه تلاش و استعداد و امکانات دانش آموز است و نباید صرفا به استعداد ارتباط داد.

3- رغبت
رغبت به معنی میل و خواستن و آرزوی چیزی را داشتن است. همچنین احساس خوشایند یا تمایل نسبت به چیزی یا موضوعی رغبت نامیده می‌شود. رغبت انگیزه‌ای مهم برای تلاش و حرکت انسان به حساب می‌آید و در آموزش و پرورش اهمیت فراوانی دارد. رغبت یادگرفتنی است و بر اثر تعامل فرد با محیط به وجود می‌آید. هرچه فرد بالغ‌تر گردد رغبت‌هایش توسعه و ثبات بیشتری پیدا می‌کند. حواس در کسب رغبت‌ها نقش بسیار مهمی دارد و یکی از کانال‌های اساسی برای ایجاد رغبت محسوب می‌شود. انسان از طریق دیدن شی ممکن است بدان راغب شود؛ دیدن، شنیدن، مطالعه کردن و… می‌توانند منابع مطمئنی برای ایجاد رغبت باشند. ما انواع رغبت داریم از جمله؛ رغبت بیان شده، رغبت نمایان شده، رغبت آزمون شده و رغبت فهرست شده مثلا سیاهه رغبت سنج استرانگ.
علاوه بر موارد مطرح شده، عوامل دیگری نظیر شخصیت، واقع‌نگری، امکانات محیطی و نیازهای جامعه در راهنمایی شغلی و انتخاب شغل نقش فراوان دارند. نوع شخصیت در انتخاب شغل اثر می‌گذارد و افرادی که مشاغل یکسانی را بر می‌گزینند تا حدودی ساخت شخصیتی مشابهی دارند. در این مورد می‌توان از انواع شخصیت واقع بین، معنوی یا تعقلی، اجتماعی، سنتی، تهوری و هنری نام برد. فرد با توجه به نوع شخصیت خود به انتخاب آن مشاغل می‌پردازد که با خصوصیاتش هماهنگ و سازگار است. همچنین اگر فردی در انتخاب شغل به واقعیت موجود توجه نداشته باشد در شغلش موفق نخواهد شد و با یاس و شکست مواجه خواهد گردید. امکانات محیطی نظیر وضع اقتصادی خانواده و محل اقامت و همچنین نیازهای شغلی جامعه در راهنمایی شغلی و انتخاب شغل مؤثراند و باید مدنظر قرار گیرد.

مشکلات انتخاب شغل
انتخاب شغل فرآیندی است که معمولا فرد پس از گزراندن جلسات مشاوره شغلی و شناخت توانمندی‌ها و محدودیت‌های خویش و یادگیری اصول برنامه‌ریزی اقتصادی و هدفگذاری با آن رو به رو می‌شود. حال در این مرحله افراد معمولا دچار مشکلات عمومی‌ای از قبیل: عدم انتخاب و انتخاب نامناسب می‌شوند. در ادامه به اختصار این دو مورد را توضیح خواهیم داد تا متقاضیان مشاوره شغلی با محتوای این دو مشکل اساسی تا حدودی آشنا شوند.

1- عدم انتخاب
در این حالت فرد هنوز شغلی را انتخاب نکرده است و اگر از او درباره شغل آینده‌اش سؤال شود هیچگونه پاسخی ندارد. چنین فردی به دلایل مختلف درباره مشاغل نیندیشیده و ترجیح‌های شغلی خود را مشخص نساخته است. یکی از دلایل عدم انتخاب اختلال در رشد عاطفی و ذهنی است. فردی که به حد کافی رشد نکرده باشد، قادر به تصمیم‌گیری مناسب نیست. در این زمینه هر اقدامی که موانع رشد را برطرف سازد به فرد کمک می‌کند تا در جهت انتخاب شغل مناسب گام بردارد. دومین علت که عدم انتخاب شغل را موجب می‌شود وابستگی فرد به خانواده است. اگر فردی بیش از حد به خانواده وابسته باشد و همیشه والدین برای او تصمیم گرفته باشند، قادر به تصمیم‌گیری در موقعیت‌های متعدد نخواهد بود. علت سوم برای عدم انتخاب شغل، ممکن است نداشتن اطلاعات و آگاهی‌های شغلی لازم باشد. دادن اطلاعات شغلی و آگاه کردن فرد از زمینه‌های مربوط به انتخاب شغل می‌تواند در رفع این مشکل مؤثر افتد.

2- انتخاب نامناسب
در این حالت ممکن است فرد شغلی را انتخاب کند که با وضعیت و خصوصیات او سازگار و هماهنگ نیست. چنین موردی، معمولا بر اثر کافی نبودن اطلاعات شغلی فرد یا نبودن فرصت‌های شغلی و برنامه‌ریزی نادرست اشتغال در جامعه پدید می‌آید و به چندین نوع ممکن است ظاهر شود.
یک: فرد به انتخاب شغلی راغب می‌شود که استعداد کافی برای آن ندارد.
دو: رغبت و استعداد فرد در شغل موردنظر یا شغل انتخاب شده هم جهت نیستند.

شیوه‌های اجرای مشاوره شغلی

1- بازدید
بازدید فعالیتی آموزشی-تفریحی است که بدان وسیله گروهی از دانش‌آموزان با توجه به هدف‌های مشخص در زمان معین به مکانی از قبل تعیین شده مراجعه می‌کنند. بازدید زمانی مفید است که با برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی انجام پذیرد. هدف‌های بازدید باید برای تمام بازدیدکنندگان به خوبی روشن باشد. از طریق بازدید دانش آموزان آشنایی بیشتری با محیط زندگی خود به دست می‌آورند و خصوصیات و امکانات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه را به طور عینی می‌شناسند و به چگونگی ارائه خدمات تولیدی و فرهنگی به وسیله مراکز مختلف پی می‌برند. از طریق بازدید در برنامه آموزشی مدرسه تنوع به وجود می‌آید و تلاش‌های دانش آموزان از یکنواختی خارج می‌شود. اگر بازدید به شیوه درستی انجام گیرد می‌تواند در رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان نقش بسزایی داشته باشد.

2- معرفی مشاغل
معرفی مشاغل یکی از شیوه‌های عینی و مؤثر برای انجام راهنمایی و مشاوره شغلی محسوب می‌شود. از طریق معرفی مشاغل، اطلاعات ضروری درباره مشاغل متعدد در زمان نسبتا کوتاه در دسترس تعداد زیادی متقاضی و علاقه‌مند قرار می‌گیرد و آنان را با دنیای مشاغل و رشته‌های تحصیلی آشنا می‌سازد. اطلاعات ضروری درباره هر شغل عبارت‌اند از تعریف شغل، وظایف و مسئولیت‌ها، شرایط احراز و ارتقای شغل، چگونگی استخدام، حقوق و مزایا و آینده شغل.

3- ارائه واحد شناسایی مشاغل
در دوره دبیرستان یا دانشگاه معمولا از این روش استفاده می‌شود. در این روش از فردی که در شغل مورد نظر تخصص دارد دعوت می‌شود با حضور در کلاس درس و استفاده از ابزار کارش، دانش آموزان را با شغل خویش آشنا سازد و اطلاعات دست اول به آنان ارائه دهد. راهنمایی تحصیلی با تهیه و طرح برنامه مشخص و دعوت از صاحبان مشاغل می‌تواند در ساعات فراغت دانش‌آموزان به عنوان نوعی فعالیت مکمل برنامه به تشکیل کلاس‌هایی به نام واحد شناسایی مشاغل در زمینه‌های مختلف اقدام کند.

4- مقاله نویسی شغلی
مقاله نویسی شغلی یکی دیگر از روش‌های راهنمایی شغلی است. در این روش از فرد خواسته می‌شود تا درباره شغل مورد نظر به تحقیق بپردازد و یافته‌هایش را به صورت مقاله‌ای تدوین کند. دانش آموز می‌تواند برای تهیه مطالب از والدینش کمک بگیرد یا به افراد متخصص مراجعه کند و اطلاعات لازم را درباره شغل مورد نظرش به دست آورد و آن را به صورت مقاله‌ای تدوین کند.

5- نمایش نامه شغلی
ایفای نقش و شرکت در اجرای نمایشنامه شغلی یکی دیگر از روش‌های راهنمایی شغلی است. دانش آموزان از ایفای نقش لذت می‌برند و اطلاعاتی درباره مشاغل به دست می‌آورند. همچنین با مشاهده و بررسی نقش‌هایی که افراد در نمایشنامه‌های شغلی به عهده می‌گیرند، می‌توان آنان را در زمینه‌های مختلف شغلی شناسایی کرد. افراد از طریق ایفای نقش به ادای وظیفه در شغل معینی می‌پردازند و با کمک راهنما، اطلاعات گوناگونی درباره شغل مورد نظر به دست می آورند.

6- اشتغال در ایام فراغت
یکی دیگر از روش‌های راهنمایی شغلی، اشتغال در ایام فراغت است. دانش‌آموزان از طریق اشتغال در ایام فراغت علاوه بر آن که پولی به دست می‌آورند و به تدریج می‌توانند نیازهایشان را مرتفع سازند، عملا با خصوصیات مشاغل و نحوه اشتغال در آن مشاغل نیز آشنا می‌شوند. از این رو، توصیه می‌شود دانش‌آموزان مدارس به کار کردن در ایام فراغت ترغیب می‌شوند. همچنین والدین با راهنمایی‌های یک مشاور شغلی می‌توانند مسیرهایی که می‌شود جلوی پای فرزندانشان جهت ورود سالم به بازار کار قرار داد آشنا شوند. گاهی والدین فرزندانشان را به علت نداشتن تخصصی خاص و به اصطلاح عوام نداشتن هنر به هر کاری وا می‌دارند. مشاور شغلی یا به عبارتی مشاوره شغلی می‌تواند عامل موثری برای طی شدن این مسیر به صورت بهینه و مفید طوری که نه فرزند و نه والدین دچار ضرر و آسیبی بشوند باشد.

7- مصاحبه‌های شغلی
با تهیه برنامه‌ای مشخص و از قبل تدوین شده، می‌توان دانش‌آموزان را برای جمع‌آوری اطلاعات شغلی بر اساس فرم معینی نزد صاحبان مشاغل مختلف فرستاد و اطلاعات به دست آمده را بر روی نوار (شنیداری یا دیداری) ضبط کرد و از آن در‌ آینده در آموزش و اطلاع رسانی بهره گرفت. مصاحبه‌های شغلی هم از طرف کارفرما و هم از طرف مجری نیاز به آموزش دارد. یکی از وظایف مشاوره شغلی آشنا کردن صاحبان مشاغل با طریقه انجام مصاحبه و همچنین آموزش افراد عادی در زمینه مصاحبه های شغلی است.

اطلاعات عمومی مشاوره شغلی
افراد علاوه بر شناخت مشاغل گوناگون، توانایی‌ها و محدودیت‌های خود و امکانات جامعه را نیز در زمینه اشتغال باید بشناسد. در صورتی که فرد اطلاعات کافی در این مورد را نداشته باشد تصمیم‌گیری مناسب شغلی ممکن نخواهد بود. اهداف کلی ارائه اطلاعات شغلی عبارتند از:

1- آگاه کردن
اطلاعات شغلی به منظور آگاه ساختن فرد از ویژگی‌های مشاغل و خصوصیات فردی و بازار مشاغل ارائه می‌شود. چون لازمه انتخاب صحیح و مناسب، داشتن اطلاعات جامع است هرچه میزان اطلاعات فرد بیشتر باشد، انتخاب شغل معقول‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود.

2- ایجاد انگیزه
اطلاعات شغلی وسیله و عاملی است که در فرد برای انتخاب شغل انگیزه ایجاد می‌کند. نوع، شدت و میزان فعالیت‌های انسان ریشه در انگیزه دارد. در صورتی که اطلاعات شغلی به طریق صحیح و مناسب ارائه شود، فرد به طرح‌ریزی شغلی و انتخاب شغل علاقه‌مند خواهد شد و در او انگیزه به ادامه کار به وجود خواهد آمد. محدود بودن اطلاعات فرد و ناآگاهی او از عوامل مؤثر در انتخاب شغل، موجب می‌شود که انسان انگیزه قوی برای انتخاب شغل نداشته باشد و در نتیجه جریان انتخاب شغل با مشکل مواجه گردد.

3- مکاشفه
ارائه اطلاعات شغلی، خودشناسی و آشنایی با دنیای مشاغل فرد را در کشف واقعیات و در نهایت در انتخاب صحیح و مناسب شغل یاری می‌دهد.
اطلاعات شغلی، فرد را به تفکر درباره خویشتن و بررسی امکانات اشتغال وا می‌دارد و بدان وسیله به کشف واقعیات می‌انجامد.

4- تداوم اشتغال
ارائه اطلاعات شغلی با شروع اشتغال فرد پایان نمی‌پذیرد. بلکه پیگیری تلاش‌های انجام شده در ضمن اشتغال ضرورت دارد و برای افزایش مهارت‌های شغلی و ادامه اشتغال موفقیت آمیز باید ارائه اطلاعات شغلی همچنان ادامه یابد. استمرار و ادامه ارائه اطلاعات شغلی به فرد فرصت می‌دهد تا درباره عوامل مختلف اشتغال آگاهی بیشتری و تازه‌تری کسب کند و با طرح و اجرای برنامه‌ای جدید، از وضع موجود به بهترین نحو برای افزایش دانش و تخصص خود بهره گیرد.

لزوم اطلاعات شغلی
اطلاعات شغلی مجموعه آگاهی‌ها و دانستنی‌هایی است که فرد را در انتخاب شغل مناسب یاری می‌دهد. در این زمینه، فرد باید دست کم درباره تعریف شغل، خصوصیات جسمانی و توانایی‌های ذهنی، مدارک تحصیلی و دوره‌های آموزشی ضروری، مدت دوره آموزش و محل آن و هزینه‌های احتمالی، شرایط حاکم بر محیط کار و محل احتمالی استخدام، وسایل کار، نمونه وظایف و مسئولیت‌های شغل، حقوق و مزایا و شرایط ارتقای شغل، آینده‌نگری درباره شغل با توجه به تغییرات اجتماعی و محل کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل اطلاعات دقیق به دست آورد. مسلما ارائه اطلاعات شغلی باید با شناسایی توانایی‌ها و محدودیت‌های مراجع همراه باشد. زیرا دادن اطلاعات شغلی باید با شناسایی توانایی‌ها و محدودیت‌های مراجع همراه باشد. زیرا دادن اطلاعات شغلی بدون شناخت فرد فایده چندانی ندارد و او را در انتخاب صحیح یاری نمی‌دهد.

خدمات گروه علمی آموزشی دوپامین

1- انگیزه‌های معنوی دوپامین
طبیعتا هر شخصی که برای اولین بار با دپارتمان تخصصی مشاوره شغلی دوپامین برخورد داشته باشد این سؤال برایش مطرح می‌شود که به چه دلیل می‌خواهد این دپارتمان را انتخاب کند و یا چرا می‌خواهد بیاید دوپامین، به عبارت بهتر اگر دوپامین را انتخاب کند چه چیزی را کسب کرده و اگر این دپارتمان را انتخاب نکند چه چیزی را کسب نمی‌کند!؟
دپارتمان تخصصی مشاوره شغلی دوپامین به طور تخصصی و حرفه‌ای به شغل فکر می‌کند و همت خود را بر آن می‌گذارد که این پدیده اجتماعی را از همه جهات پوشش دهد. قطعا (شغل) پدیده‌ای است که هر انسانی با آن رو به رو می‌شود و این مفهوم خالی از کمبود نیست و خلاء‌هایی در خودش دارد.
دپارتمان تخصصی مشاوره شغلی ابتدا از منفذ انسانیت وارد شده و توسط مشاورین متخصص خود مراجعین را با شخصیتی که دارند، محدودیت‌ها و توانمندی‌هایشان و مدل رفتاری ایشان آشنا می‌سازد. تلاش مشاورین دوپامین ورود مراجعین به بازار کار نیست بلکه ورود مراجعین به دنیای شخصی خودشان مد نظر این دپارتمان است. تست‌های رغبت سنج شغلی و آزمون‌های شخصیت موقعیتی بهنجار است که ما برای مراجعین مهیا می‌کنیم و از آزمون مهم‌تر تحلیل روان شناختی آن است که این را هم مشاورین دوپامین همراه با جلسات مشاوره شغلی فردی در اختیار مراجعین قرار می‌دهند.
اصل اساسی در مشاوره شغلی دپارتمان دوپامین مسائل روان شناختی و اتصال تم‌های شخصیتی با مشاغل متناسب با آن‌ها است. چه بسا انسان‌هایی که در زمینه اشتباه دارند تلاش می‌کنند و ذوق و قریحه آن‌ها به هدر می‌رود. البته جامعه هدف دپارتمان دوپامین فقط افراد بیکار و یا فقط افرادی که در روند شغلشان به مشکلاتی برخورد کرده‌اند نیست. بلکه توجه اصلی و تمرکز بنیادین این دپارتمان شامل:
دانش‌آموزانی که برای اوقات فراغت کار می‌کنند.
افرادی که مشغول به کار شده‌اند و در روند افزایش کارایی و رشد فردی هستند.
افراد بیکار که می‌خواهند وارد بازار کار شوند.
دپارتمان تخصصی مشاوره شغلی دوپامین به همراه مشاورین شغلی و مشاورین اقتصادی خود تلاش می‌کند مسئله «شغل» را از همه جهات پوشش داده و خدماتی نو و تخصصی را به مراجعین خود ارائه دهد.

2- انتخاب رشته‌های تخصصی دوپامین
معمولا دانش آموزان با پایان یافتن دوران دبیرستان وارد فرآیند کنکور سراسری می‌شوند و پس از اعلام نتایج کنکور نیاز به انتخاب رشته پیدا می‌کنند. مشاورین دپارتمان تخصصی مشاوره شغلی با دانش کامل از مشاغل و ارتباط آن‌ها با رشته‌های دانشگاهی به داوطلبین کنکور سراسری جهت انتخاب بهترین رشته‌ها و ایجاد مطلوب‌ترین شرایط کمک می‌نمایند. تست رغبت سنج شغلی و تحلیل آن و همچنین تحلیل انتخاب‌های خود داوطلب و سنجش رتبه داوطلب و همچنین توجه ویژه به بازار کار و مشاغل مربوطه از خدمات دپارتمان دوپامین در بخش انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری می‌باشد.
خدمات کلی دپارتمان تخصصی مشاوره شغلی دوپامین:
 آزمون‌های روانی شخصیت و رغبت سنج شغلی
 جلسات مشاوره روان شناختی و تحلیل آزمون‌ها
 افزایش خودآگاهی و خودکارآمدی و خودشناسی
 شناسایی اهداف و آموزش اصول هدفگذاری
 شناسایی وسیله‌های رسیدن به هدف
 آشنایی با مشاغل مربوط به هر مراجع
 آموزش نحوه ارتباط با همکاران در محیط کار
 آموزش نحوه برخورد با مدیر مجموعه
 شرایط و ضوابط آزمون‌های استخدامی
 آمادگی جهت شرکت در مصاحبه‌های استخدامی
 آموزش زبان بدن جهت مصاحبه‌های شغلی و استخدامی
 آموزش و انجام رزومه‌نویسی متناسب با محیط کار
 کارگاه‌های آموزشی
 مشاوره شغلی به صاحبان مشاغل
• نحوه گزینش و جذب نیرو
• روان شناسی تبلیغات
• بوم کسب و کار
• نورو مارکتینگ
• روانشناسی صنعتی سازمانی
• آشنایی مدیران با بیمه و قانون کار
• آموزش زبان بدن به مدیران جهت حضور در جلسه‌های کاری
• آموزش زبان بدن به مدیران حین ارتباط با مجریان در محیط کار

پیمایش به بالا